برای پایین آوردن و کاهش فشار خون چه بخوریم؟

فشار خون بالا می‌تواند عواقب جدی و گاهی حتی مرگبار داشته باشد. خبر خوب اینکه از نظر علمی ثابت شده هر شخص می‌تواند با تغییر رژیم غذایی خود از دچار شدن به این شرایط جلوگیری کند.

می‌بایست از موادغذایی چرب و پرکلسترول که فشارخون را افزایش می‌دهند اجتناب کنید، سعی کنید مصرف سدیم، شیرینی‌ها، کافئین، برخی از انواع آجیل و گوشت را کاهش دهید، بیشتر ورزش کنید زیرا افرادیکه از نظر جسمی فعالیت چندانی ندارند و سبک‌زندگی نشسته دارند بیشتر به فشارخون مبتلا می‌شوند.

برای کاهش فشار خون چه بخوریم؟

اصلاح الگوی تغذیه‌ای نادرست مانند استفاده روزافزون از فست‌فودها (پیتزا و ساندویچ) سس‌ها، چیپس و پفک که روزبه‌روز مصرف آن در جامعه رواج بیشتری پیدا می‌کند، یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها در پیشگیری و کنترل فشار خون محسوب می‌شود. بنابراین مهم است که از خود بپرسیم برای پایین آوردن فشار خون چه بخوریم؟

  • مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا مانند موز، زردآلو، انجیر، هلو، کدو سبز ، کلم بروکلی و... می‌تواند در پایین آوردن فشارخون بالا موثر باشد.
  • نوشیدن هر روز شیر کم‌چرب کمک می‌کند فشارخونتان را تا ۱۰ درصد پایین بیاورید. شیر سرشار از ویتامین D و کلسیم است و در عین حال چربی کمی دارد. ویتامین D و کلسیم برای پایین آوردن فشارخون خوب هستند.

عنصر کلسیم نیز در کاهش فشار خون نقش دارد بنابراین دریافت کافی کلسیم از طریق مصرف منابع غذایی آن به ویژه شیرو فرآورده های لبنی کم چرب توصیه می شود

  • موادغذایی سرشار از فیبر مثل جو، میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانند فشارخونتان را پایین بیاورند.
  • مرکبات سرشار از ویتامین هستند و بعضی از آنها خاصیت ضدالتهابی نیز دارند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند. مركبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، ‌منابع غنی ویتامین C هستند . دریافت كم این ویتامین باعث پرفشاری می شود. مصرف مكمل ویتامین C درافراد دچار پُرفشاری و همچنین افراد سالم سبب كاهش فشارخون می‌شود. و افزودن به رژیم فشار خون بالا بسیار اثر بخش خواهد بود.
  • انار به سه قسمت تقسیم می شود؛ انار ترش که شبیه آلبالو طبع سرد و خشک دارد و در افرادی که مجاز به خوردنش هستند اثر کاهش خونی بهتری دارد، انار شیرین که باعث تقویت معده می شود و انار ملس که همان انار ترش و شیرین است. پیشنهاد می شود به منظور کاهش فشار خون، از انار ملس استفاده شود.
  • سرکه سیب نیز فشارخون را پایین می‌آورد. می‌توانید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید. همچنین می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین برای بهتر کردن مزه آن اضافه کنید یا آن را به نوشیدنی‌های دیگر اضافه کنید و یا با عسل مخلوط کنید.
  • بادنجان جزء غذاهایی است که به آنها مزوره یا شکم پرکن می گویند و دارای طبع سرد و خشک است. بادنجان باعث کاهش فشار خون هم می شود. یک روش مصرف بادنجان، کبابی کردن آن در غذای میرزاقاسمی است. معمولا در میرزاقاسمی همراه بادنجان سیر هم به کار می رود که اثر کاهش دهندگی فشار را تشدید می کند.

حداکثر در هفته دو بار می شود بادنجان مصرف کرد، بعضی ها برای اینکه سرخ شدن بادنجان روغن کمتری بطلبد، بادنجان را در آب نمک می خوابانند. این روش برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، بسیار مضر است.

  • همیشه بر این نکته تاکید می شود که میوه نمی تواند جایگزین غذا شود اما این قاعده استثنا هم دارد؛ انجیر از معدود میوه هایی است که به تنهایی غذا به حساب می آید. انجیر ملین است و به درمان نوع به خصوصی از فشار خون که بر اثر یبوست ایجاد می شود، کمک فراوانی می کند. از منظر طب سنتی طبع انجیر، طبع گرم و تر است و انجیر تازه رطوبت بیشتری دارد. البته لازم است بدانید اثر کاهش دهندگی انجیر در مقایسه با آلبالو، آناناس و انار کمتر است.

انجیر جزء میوه هایی است که می شود آن را به مقدار زیاد مصرف کرد. به طور خاص کسانی که در اثر یبوست به فشار خون بالا دچار شده اند، می توانند روزانه پنج الی هفت دانه انجیر بخورند. اگر انجیر خشک باشد، شب قبل همین تعداد انجیر را در آب بخیسانید و صبح فردا به صورت ناشتا همراه آب میل کنید.

انجیر را تقریبا همه می توانند بخورند و محدودیت خاصی ندارد، تنها کسانی که علاوه بر فشار خون دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، نباید انجیر بخورند چون این میوه خاصیت چاق کنندگی دارد و برای افراد چاق مناسب نیست.

  • دانه‌های گل آفتاب گردان، روغن زیتون ، آواکادو ، سبزیجات ، شکلات تلخ نیز برای نرمال کردن فشار خون کمک کننده هستند.
  • از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و... به جای نمک استفاده کنید.
  • موادغذایی که سرشار از منیزیم هستند نیز برای پایین آوردن فشارخون مفید هستند. موادغذایی که منیزیم بالایی دارند حبوبات (لوبیا، باقلا، لوبیا چشم‌بلبلی،…)، گریپ‌فروت، بادام، سیب، اسفناچ، ذرت، غلات کامل، بروکلی، شیرسویا، حلزون، صدف و از این قبیل.
  • دانه كنجد و سبزی‌های برگ سبز، منابع كم سدیم و تامین كننده كلسیم هستند ومی تواند به رژیم غذایی برای فشار خون بالا اضافه شود.
  • شکلات تلخ حاوی فلاوونوئید است که به موجب پایین آوردن فشارخون سیستولی و همچنین دیاستولی می‌شود.
  •  کم آب شدن بدن نیز گاهی میتواند موجب بالا رفتن فشارخون بدن شود. یکی از راه‌حل‌های آسان برای کنترل فشار خون بالا، نوشیدن مقادیر زیادی آب در طول روز است. نوشیدن روزانه 15 لیوان تقریباً معادل 8/1 اونس در هر ساعت توصیه می‌شود.
  • امگا۳ هم یکی از موادی است که به پایین آوردن فشارخون معروف است و محتوی روغن ماهی حاوی مقدار قابل‌توجهی امگا۳ است. همچنین می‌توانید مکمل‌های امگا۳ را از داروخانه‌ها تهیه کنید. ماهی سالم‌ترین نوع گوشت است زیرا سرشار از پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی دارد. امگا۳ التهاب را پایین آورده و از فشارخون جلوگیری می‌کند و همچنین موادمغذی لازمی که بیشتر افراد کمبود دارند را فراهم می کند. ماهی هایی مانند قزل آل، ساردین، خال مخالی، شاه ماهی منبع غنی امگا ۳، کلسیم و منیزیم هستند که باید در برنامه غذایی منظور شوند.
  • بعضی سبزیجات از موادی تشکیل شده‌اند که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. برای مثال گوجه فرنگی از ماده‌ای به نام اسید بوتیریک گاما آمینو (GABA) تشکیل شده که در کاهش فشار خون موثر است. همینطور کلم بروکلی از 6 نوع از مواد کاهش دهنده فشار خون برخوردار است. هویج نیز 8 نوع از این ترکیبات دارد.
  • با توجه به نقش کاهش مصرف چربی در کاهش وزن بدن یک رژیم غذایی با چــربی محدود برای پیشگیری و کنترل پرفشاری خون مناسب است. بنابراین روغن هایی با منبع حیوانی مانند پیه و کره باید کمتر مصرف شوند و به جای آنها روغن های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان استفاده شوند.
  • مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول (گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، زرده تخم مرغ، چربی های حیوانی، مارگارین، روغن های جامد، کره) در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد.
  • بعضی گیاهانی که فشارخون را پایین می آورند عبارتند از:  ریشه زنجبیل، فلفل هندی، برگ زیتون، زردچوبه، مارچوبه، بامیه و زعفران نیز روشهای درمانی گیاهی فوق العاده هستند.
  • بسیاری از ما میزان زیادی نمک در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌کنیم و یکی از نگرانی‌های رژیم‌های سدیم بالا، بالا رفتن فشار خون است، مخصوصاً در افرادی که به این ماده معدنی حساس هستند. وقتی بحث تنظیم فشار خون مطرح می‌شود، تعادل بین سدیم و پتاسیم در بدن اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین به غیر از کاهش میزان دریافت سدیم، مصرف بیشتر غذاهای غنی از پتاسیم می‌تواند فشار خون را تحت کنترل درآورد.
  • سیگار را به طور کامل از برنامه زندگی خود حذف کنید.