برای کاهش و پایین آوردن فشار خون چه باید کرد؟

بیماری فشار خون، بیماری یک عاملی نیست بلکه یک بیماری چند عاملی است، چون همه اندام‌های بدن انسان با گردش خون در تماس است، افزایش آن می‌تواند تمام اندام‌ها را تحت تأثیر قرار داده و طیف وسیعی از عوارض را برای انسان به همراه داشته باشد و همه اعضای بدن را درگیر کند.

فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد.

برای پایین آوردن فشار خون چه باید کرد؟

بسیاری از افراد سال‌ها مبتلا به فشار خون بالا هستند بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند که کنترل، خود مراقبتی و درمان می‌تواند در ابتلا به بیماری فشار خون بسیار تأثیرگذار باشد. کسانی که فشار خون بالایی دارند باید بدانند که اقدامات لازم برای کاهش فشار خون چیست و واقعا برای برای کاهش فشار خون چه باید کرد‌؟

  • اولین و البته راحت ترین راه قدم زدن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید این است که فدم زدن برای کاهش فشار خون باید قدرتی باشد و میزان آن باید تقریبا یک ساعت در روز باشد. بنابراین انجام ورزش‌هایی مثل پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه سواری برای پایین آوردن فشار خون مفید هستند بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه باید ورزش کرد.
  • كاهش مصرف گوشت قرمز براي مبتلايان به بيماري فشارخون توصيه مي‌شود و در مقابل مصرف خوراكي‌هايي كه داراي سماق و گشنيز هستند مناسب است. براي كنترل فشار خون از خوردن گوشت قرمز، مواد غذايي چرب، شوريجات، تخم مرغ، غذاهاي غليظ و دير هضم خودداري كنيد.
  • در خوردن جوانه گندم احتياط شود و در مواقعي كه فشار خون بالاست مصرف جوانه گندم متوقف شود. همچنین مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.
  • نفس عميق بکشيد. تمرين تنفس آرام و روش هاي مديتيشن هم مي‌تواند در اين خصوص روي شما تاثير شگفت‌انگيزي داشته باشند. اين روش‌ها به شما کمک مي‌کنند که به ميزان قابل ملاحظه‌اي استرس خود را کاهش دهيد و فشار خونتان را نيز کنترل کنيد. سعي کنيد اين روش را 10 دقيقه صبح و 10 دقيقه شب انجام دهيد. نفس عميق خود را به درون برده و سپس خارج کنيد. اگر مي‌توانيد گاهي اوقات به کلاس يوگا برويد تا اين روش‌ها را بهتر ياد بگيريد.
  • مصرف آب  سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود.
  • کنترل استرس ، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

کار و مشغله های روزانه خودتان را کمتر کنید تا دچار استرس نشوید. یکی از دلایل به وجود آمدن فشار خون استرس است و البته کمتر کردن کار می تواند از این استرس نیز بکاهد و شما دیگر به فشار خون دچار نخواهید شد.

  • مواد خوراکي سرشار از پتاسيم مصرف کنيد. پتاسيم يک ماده معدني ضروري براي مقابله با تاثيرات بد سديم است. ميوه‌ها و سبزيجات غني از پتاسيم هستند، از جمله سيب‌زميني ، گوجه فرنگي، آب پرتقال، موز، نخود فرنگي و کشمش. سیب زمینی یکی از بهترین راه های درمان فشار خون است. افرادی که فشار خون بالایی دارند باید روزانه به مقدار 2 هزار تا 4 هزار میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. بهترین منبع برای بدست آوردن این پتاسیم سیب زمینی و یا گوجه فرنگی است.
  • اسید آمینه های موجود در پروتئین‌ سویا ، عاملی برای تنظیم فشار خون است. مقادیر کم گوگرد و پروتئین‌های سولفوره ی موجود در پروتئین‌های سویا، باعث افزایش دفع نمک از کلیه و کاهش دفع کلسیم می ‌شود.

کلسیم ماده‌ای است که علاوه بر ساخت، نگهداری و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، در تنظیم فشار خون نیز نقش مهمی را ایفا می‌ کند. افزودن حداقل 25-20 گرم محصولات پروتئینی دانه ی کامل سویا(مثل آجیل سویا) فشار خون را تا حد زیادی پایین می ‌آورد.

  • مواد حاوی كافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های كولا و شكلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

گیاهان دارویی موثر در کاهش فشار خون بالا

راه‌های بسیاری برای درمان فشار خون وجود دارد که از جمله آنها تغییر شیوه‌ی زندگی یا استفاده از دارو است. اما در صورتی که به درمان‌های سنتی و گیاهی نیز علاقه‌مند باشید، روش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.البته در صورتی که می‌خواهید از روش‌های گیاهی استفاده کنید، پیش از شروع با پزشک‌تان مشورت کنید، زیرا اگر بعضی از گیاهان، به مقدار زیاد مصرف شوند  ممکن است اثرات جانبی ناخواسته یا تداخل دارویی داشته باشند.

  • گیاه پنجه گربه‌ای (اونکاریا) : از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشارخون و بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود. این گیاه با تأثیر بر ورودی‌های کلسیم در سلول‌ها به پایین آمدن فشارخون کمک می‌کند. این گیاه به صورت مکمل وجود دارد.
  • برگ‌هاي زيتون : از فسفر، كلسيم، منيزيم و مواد قندي تشكيل شده كه مصرف جوشانده آن براي بيماران مبتلا به فشارخون مناسب است.
  • هل : ادویه‌ای هندی است و بیشتر در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می‌شود. در یک مطالعه‌ی تحقیقی به طور روزانه به شرکت کنندگان پودر هل داده شده و اثرات مفید آن در کاهش فشارخون تایید شده است. از دانه‌های هل یا پودر آن در سوپ و غذاهای دیگر به ویژه کیک و نان می‌توانید استفاده کنید.
  • تخم گياه كرفس : تخم گیاه کرفس نيز براي كاهش فشارخون توصيه مي‌شود چون مقدار زيادي كلسيم دارد و مي‌توان آن را به صورت جوشانده مصرف كرد.
  • مغز فندق : مغز فندوق خام 50 گرم، عسل 3 قاشق غذاخوري و آب سرد 3 ليوان. پوست فندق‌ها را گرفته آنها را به همراه آب و عسل در مخلوط كن ريخته تا به‌طور كامل مخلوط شود و به صورت شير در‌ آيد.
  • دم‌كرده چاي ترش عصرها و دم كرده گل گاوزبان و ليمو اماني و دم‌كرده ميوه آلبالو و دم كرده زرشك آبگيري، دم‌كرده ميوه نسترن، دم كرده فلوس و خيار چنبر فشار خون را پايين مي‌آورد.
  • همچنین می توانید از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و... به جای نمک استفاده کنید.

فشار خون بالا چگونه درمان می شود؟

 هدف از درمان رساندن فشار خون به کمتر از٩٠/١٤٠ در افراد معمولی و کمتر از٨٥/١٣٠ در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت است. با این هدف که در دراز مدت خطر عوارض وخیمی که گفته شد کاهش پیدا کند.

 برای کمک به کاهش عوارض بهتر است:

  • سیگار ترک شود تا آسیب عروقی کمتر گردد.
  • کاهش وزن با رژیم غذایی و یا ورزش.
  • کاهش مصرف نمک و اجتناب از مصرف غذاهایی که شور تهیه می شوند.
  • افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم.
  • کاستن از استرس.

برای کنترل فشار خون پزشک ممکن است داروهای مختلفی تجویز کند که مکانیسمهای متفاوتی دارند. معمولاً یک نوع دارو همراه تغییر شیوه زندگی به صورتی که گفته شد به کار می رود. اگر به اندازه کافی موثر نباشد داروهای دیگری اضافه می شوند. انتخاب دارو به عوامل متعددی از جمله شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.