درمان خانگی فشار خون بالا

فشارخون بالا را اغلب قاتل خاموش می‌نامند. فشار خون معمولاً به صورت فشار سیستولیک (فشار ضربان قلب)، روی فشار دیاستولیک (فشار بین دو ضربان متوالی قلب) ثبت می‌شود. فشار بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلیمتر جیوه خطرناک است و ممکن است سبب حمله‌قلبی، سکته، نارسایی کلیه، و خونریزی در چشم و مغز شود.

دلایل معمول

بیماری فشار خون در افراد معمولا به دلیل شرایطی مانند چاقی، ناراحتی کلیه، رگ‌های خونی غیرطبیعی، کمبود تیروئید، بیماری‌های فوق‌کلیوی و تشنج (در زنان باردار) اتفاق می‌افتد. عواملی مانند سن بالا، صفات ژنتیکی، کمبود تحرکات فیزیکی، مصرف سدیم یا نمک زیاد، قرص‌های ضدبارداری، مصرف مداوم قرص‌های مسکن و مصرف بیش از اندازه الکل و ... نیز می‌تواند در درازمدت به بیماری فشار خون منجر شود.

درمان خانگی فشار خون بالا

درمان های خانگی جهت کنترل فشار خون وجود دارد که عبارتند از:

  • روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش می تواند به پایین آوردن فشار خون منجر شود. اگر شما تا به حال غیر فعال بوده اید، با پزشک خود درباره ورزش های امن صحبت کنید. شروع ورزش باید برای شما به آرامی باشد و آن هم با راه رفتن یا دوچرخه سواری . به تدریج سطح فعالیت های متوسط یا شدید را به روال خود اضافه کنید. حداقل دو روز در هفته ورزش های تقویت عضلات را انجام دهید.
  • کشیدن نفس عمیق می تواند کمک به سزایی به کاهش فشار خون شما کند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از رفتن به رختخواب 5 دقیقه نفس عمیق بکشید تا اکسیژن کافی وارد رگ های شما شده و فشار خون شما تنظیم شود.
  • هر روز به میزان کافی استراحت کنید. زیرا کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی فرد وارد خواهد کرد.
  • یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است. پس استرس خود را کنترل کنید.
  • یکی از راه‌حل‌های آسان برای کنترل فشار خون بالا، نوشیدن مقادیر زیادی آب در طول روز است. نوشیدن روزانه 15 لیوان تقریباً معادل 8/1 اونس در هر ساعت توصیه می‌شود.آب به آرامش سیستم بدن به ویژه عروق کمک می‌کند. عروق تنگ یکی از مهمترین علل فشار خون بالاست و تقریباً تمامی درمان‌های فشار خون جهت افزایش جذب میزان آب در بدن است.
  • کرفس حاوی مقادیر زیادی بوتیل‌فتالاید (یک ماده فوتوشیمیایی) که به کنترل سطح فشارخون کمک می‌کند. می‌توانید کمی از ساقه‌ی کرفس را هر روز بصورت میان وعده میل کنید.
  • هویج، اسفناج و جعفری. یک لیوان آب این سبزیجات دو بار در روز به کنترل سطح فشارخون کمک می‌کند.
  • انگورفرنگی، درمان خانگی مؤثری برای فشارخون بالاست. یک قاشق چایخوری آب انگورفرنگی تازه را با همین مقدار عسل مخلوط کنید. این مخلوط را هر روز پیش از صبحانه میل کنید.
  • سیب زمینی آب‌پز برای کنترل فشارخون مفید است. منیزیوم و پتاسیم این گیاه باعث کنترل سطح فشارخون می‌شود.
  • دانه‌ی هنداونه درمان خانگی مناسبی برای فشارخون بالاست. مقداری دانه‌ی تفت‌داده‌ی هنداونه را آسیاب کنید. دو فنجان آب به آن بیافزایید و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و مایع بدست آمده را هر روز صبح و عصر میل کنید.
  • یک قاشق چایخوری عسل را با یک قاشق چایخوری آب زنجبیل تازه و یک قاشق زیره سبز مخلول کنید و این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.
  • موز به دلیل میزان بالای پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می‌کند. افراد مبتلا به فشارخون بالا می‌توانند روزانه یک تا دو موز میل کنند.
  • سیر یکی از سالمترین شیوه های طبیعی است. این سطح کلسترول بد و فشار خون بالا را کاهش می دهد.
  • بسیاری از مردم از خوردن سیر به دلیل بوی تند و ناخوشایند اجتناب میکنند. با این حال، می توانید آن را به عنوان یک مکمل در وعده های غذایی در شکل قرص یا کپسول استفاده کنید
  • آب پیاز حاوی مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدانی به نام فلاوانول است که در کنترل فشارخون بسیار مفید است. سعی کنید یک روزانه یک پیاز متوسط میل کنید. همچنین می‌توانید نصف قاشق چایخوری آب پیاز را با مقداری عسل مخلوط کنید و به مدت دو هفته، روزی دوبار میل کنید.
  • 1-2 قاشق چای خوری فلفل در آب داغ با عسل و کمی آلوئه ورا  ترکیب کنید. این مخلوط   یک درمان خانگی  برای کنترل فشار خون بالا است. اگر نوشیدنی بیش از حد قوی است  می توانید آن را مصرف نکنید و بجایش همراه وعده های غذایی فلفل بخورید
  • تخم شنبلیله حاوی مقداری زیادی پتاسیم و فیبر است که به کنترل فشارخون کمک می‌کند. دو قاشق غذاخوری از آن را در مقدار آب به مدت دو دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید. سپس دانه‌ها را درون مخلوط کن بریزید تا خمیری شکل شوند. از این خمیر دو بار در روز یکبار پیش از صبحانه و یکبار عصر میل کنید. این کار با به مدت دو تا سه ماه تکرار کنید تا نتیجه نمایان شود.
  • مصرف گل بامیه که برای کاهش فشار خون بسیا مفید است. برای تهیه دمنوش این گیاه مقداری عسل، لیمو و دو عدد چوب دارچین را به دمنوش گل بامیه اضافه کنید و بگذارید کمی بجوشد.
  • کم کردن میزان نمک از مصرف روزانه در افت فشار خون موثر است. اگر دارای فشار خون بالا هستید، میزان مصرف سدیم خود را طبق توصیه انجمن قلب آمریکا به کمتر از 1500 میلی گرم در روز برسانید یعنی کمی بیش از نیم قاشق غذاخوری. یک قاشق غذاخوری نمک 2400 میلی گرم سدیم دارد. البته تنها میز غذا مقصر دریافت نمک نیست، غذاهای فرآوری شده و بسیاری از غذاهای رستوران ها سدیم بالا دارند.
  • پیروی از رژیم غذایی دش که میتواند رژیم غذایی فشار خون بالا باشد و نقش موثری در کاهش فشار خون داشته باشد. رژیم غذایی دش شامل خوردن میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، ماهی و ... است. چربی های اشباع، چربی های ترانس و کلسترول، غذاهای فرآوری شده، لبنیات پرچرب، گوشت پرچرب از این رژیم حذف شده اند.

از مصرف سیگار و الکل پرهیز کنید. مطالعات نشان می دهد یک ساعت بعد از استعمال سیگار، فشار خون بالا می رود. اگر شما سیگاری هستید در معرض بیشتر فشار خون بالا و ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارید.