راههای کاهش و پایین آوردن فشار خون بالا

بیماری فشارخون بالا روزبه‌روز شایع‌تر می‌شود و این روزها دغدغه بسیاری افراد است. دارو می‌تواند به تنظیم آن کمک کند، اما عوارض‌جانبی این داروها ریسکی است که شاید خیلی‌ها به آن تمایل نشان ندهند. بهترین و سالم‌ترین راه‌ها همیشه راه‌های طبیعی هستند که در طولانی‌مدت فواید بسیار دیگری نیز برای سلامتی دارند.

علائم فشارخون بالا

• سردرد
• تنگی نفس
• تار شدن دید
• سرگیجه

اکثر اوقات فشارخون بالا هیچ علامت و نشانه خاصی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل است که به آن «قاتل خاموش» می‌گویند.

برای پایین آوردن فشار خون چه باید کرد؟

کاهش فشار خون بالا با دانستن نکات تخصصی روشی است که یادگیری اش به هر کسی توصیه می شود. شاید شما مبتلا به فشار خون بالا نباشید اما ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که دانستن این روش ها لازم باشد و از خود بپرسید برای کاهش فشار خون چه باید کرد.
درمان های طبیعی هستند که زود مشکل شما را حل می کنند. بسیاری از عوامل باعث فشار خون بالا می شود که عبارتند از نمک بیش از حد، قند، پروتئین ناکافی ورزش ناکافی…. که پایین آوردن فشار خون بالا کار آسانی نیست ولی این درمان سنتی و قدیمی در عرض 5 دقیقه فشار خون شمارا پایین می آورد.
اولین و البته راحت ترین راه قدم زدن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید این است که فدم زدن برای کاهش فشار خون باید قدرتی باشد و میزان آن باید تقریبا یک ساعت در روز باشد. در فضای باز پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی تند به شما کمک می‌کند که فشار خون را پایین بیاورید. اگر این اقدام به‌طور صحیح انجام شود، قلب می‌تواند به طور موثرتری از اکسیژن استفاده کند. 4 تا 5 نوبت پیاده‌روی سریع در هفته می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه‌ای در زندگی شما اعمال کند. می‌توانید با 15 دقیقه ورزش روزانه شروع کنید و به آرامی مدت و شدت تمرینات را افزایش دهید.
با مشورت دکتر، از درمان های طبیعی استفاده کنید.
از راههای کاهش فشار خون استفاده از داروهای گیاهی است و بیشتر این دارو ها دلایل علمی برای کاهش فشار خون دارند.

مصرف سیر، روغن زیتون، مواد غذایی حاوی منیزیم، پتاسیم، و کلسیم.

رژیم غذایی مناسب

از راههای پایین آوردن فشار خون استفاده از رژیم غذایی مناسب تحت نظر پزشک است.
• مواد غذایی حاوی پتاسیم: رب گوجه طبیعی، لوبیا، موز، اسفناج، آب پرتقال، شیر کم چرب.
سیب زمینی یکی از بهترین راه های درمان فشار خون است. افرادی که فشار خون بالایی دارند باید روزانه به مقدار 2 هزار تا 4 هزار میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. بهترین منبع برای بدست آوردن این پتاسیم سیب زمینی و یا گوجه فرنگی است.
• مواد غذایی حاوی کلسیم: ماست، شیر کم چرب، پنیر، ماهی قزل آلا، ساردین، کلم پیچ، اسفناج
• مواد غذایی حاوی منیزیم: ماهی، آجیل (گردو، فندق، بادوم، تخم آفتاب گردان)، اسفناج، کاهو، کلم
• انواع تلخ‌تر شکلات حاوی فلانوئیدهایی هستند که خاصیت انعطاف پذیری عروق را بهبود می‌بخشند. برای بهره‌مندی واقعی از این ماده خوراکی شکلات حداقل حاوی 70 درصد کاکائو استفاده کنید.

مدیتیشن

نفس عمیق بکشید. تمرین تنفس آرام و روش های مدیتیشن هم می‌تواند در این خصوص روی شما تاثیر شگفت‌انگیزی داشته باشند و یکی از روشهای پایین آوردن فشار خون محسوب میشود. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند که به میزان قابل ملاحظه‌ای استرس خود را کاهش دهید و فشار خونتان را نیز کنترل کنید. سعی کنید این روش را 10 دقیقه صبح و 10 دقیقه شب انجام دهید. نفس عمیق خود را به درون برده و سپس خارج کنید. اگر می‌توانید گاهی اوقات به کلاس یوگا بروید تا این روش‌ها را بهتر یاد بگیرید. کاهش سرعت دم و بازدم به سادگی کاهش چشمگیری در فشار خون شما به وجود می آورد. نفس کشیدن عمیق و طولانی را چندین بار در روز امتحان کنید. این کار را هر روز چندین بار برای 5 تا 10 دقیقه با گوش دادن به موسیقی ملایم و به منظور ریلکس کردن و کاهش فشار خون انجام دهید. دانشمندان دریافته اند که افرادی که آموزش مدیتیشن دیده اند، حین انجام آن %6.5 کاهش انقباض عروق داشته اند. از طرف دیگر، افرادی که مدیتیشن نکرده بودند، طی یک جلسه ریلکسیشن غیر مدیتیشنی، % ۱٫۶ افزایش انقباض عروق داشته اند. به علاوه، افرادی که به طور مرتب مدیتیشن می کنند، فشارخون پایین تری دارند.

کار را کاهش داده و استراحت داشته باشید

کاهش ساعاتی که در اداره می‌گذرانید، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کار زیاد از حد و طولانی مدت، زمان ورزش وتغذیه سالم را از شما می‌گیرد. همچنین با گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش می‌توانید به پایین آوردن فشار خون کمک کنید.
شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما افرادی که در خواب خروپف می کنند بیشتر دچار فشار خون می شوند. این افراد باید سریع تر به پزشک مراجعه کنند. خروپف باعث می شود تا راه نفس شما تنگ شده و سپس فشار خون شما بالا می رود.

کاستن استرس

از راه های پایین آوردن فشار خون کاهش میزان استرس است. افراد بسیاری تحت شرایط استرس از یک افزایش فشار خون موقت را تجربه می کنند. اگر شما به دلیل وزن بالا یا دلایل ارثی از فشار خون بالا رنج می برید، باید از استرس، نگرانی و عصبانیت دوری کنید. قدد فوق کلیوی در این شرایط هورمون بیشتری ترشح می کنند که باعث افزایش فشار بر سیستم قلبی عروقی می شود.

کاهش وزن

برای پایین آوردن فشار خون کاهش وزن اضافی میتواند تأثیر زیادی داشته باشد. وزن زیاد باعث می‌شود قلب شما با شدت و دفعات بیشتری خون را پمپاژ کند که این امر باعث ابتلا به فشار خون بالا می‌شود.کاهش وزن می‌تواند از عوامل کاهش فشار خون به شمار آید.
برای کنترل اشتها، سوزاندن انرژی اضافه و کاهش فشار و چربی خون حداقل یک پیاده‌وری ساده انجام دهید.

اجتماعی باشید

افرادی که منزوی هستند و کمتر در روابط اجتماعی شرکت می‌کنند، بیشتر دچار پرفشاری خون می‌شوند.

خواب مناسب و کافی

تحقیق انجام مشخص کرده است که خواب آشفته می تواند منجر به بالا رفتن فشارخون شود. محققان بر روی ۷۹۰۰ کارمند و کارگر در پاریس تحقیق کرده اند و دریافته اند که آن دسته از افرادی که شب ها در خواب کابوس می دیده اند، خوابشان نمی برده و پهلو به پهلو می شده اند، خر و پف می کرده اند و در طول شب چند بار از خواب می پریده اند، فشارخونشان بالاتر از آن افرادی بوده که خواب راحتی داشته اند.

داشتن تمرکز

کنترل ما بیش از فکرمان بر روی جسم مان است. برخی از عملکردهای خودمختار بدن مثل ضربان قلب، دما و فشارخونرا نیز می توان با کمی تمرکز کنترل کرد. این کار بیوفیدبک نامیده می شود که بسیار کاربردی شناخته شده است.