کاهش فوری و سریع فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از بیماری های رایج امروزی است که نتیجه ی استرس و بی تحرکی عصر تکنولوژی می باشد. فشار خون بالا با شمار هشداردهنده مرگ و میر سالانه در جهان مرتبط است. هرچند فشار خون بالا ممکن است علائم ظاهری نداشته باشد، اما مهم‌ترین پیامدهای آن حمله قلبی و سکته مغزی و در کنار آن بروز نارسایی کلیوی است.

با تغییر شیوه ی زندگی می توان از بیماری های غیرواگیر دور ماند . همانطور که می دانید  کاهش فعالیت های فیزیکی در طول روز، تغییر نوع خوراک و افزایش پشت میزنشینی، باعث شده چاقی، اضافه وزن و بیماری های غیرواگیری مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، چربی خون بالا، سرطان ها و ناراحتی های قلبی و عروقی، بسیاری از ما را رنج دهند و آمار مرگ و میرها را بالا ببرند. یکی از راه های رهایی از این مشکل، اصلاح الگوهای تغذیه ای و پیروی از رژیم های غذایی سالم تر است.

بیشتر ما می دانیم رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین انواع رژیم غذایی در سراسر دنیا محسوب می شود که به دلیل استفاده فراوان از غذاهای دریایی و روغن های گیاهی سالم تری مانند روغن زیتون توانسته است نرخ مرگ و میر را در بین طرفداران خود کاهش دهد و طول عمر همراه با سلامت را برای آنها به ارمغان بیاورد.

کاهش فشار خون فوری می تواند با استفاده از چند شیوه انجام شود که عبارتند از:

استفاده از داروهای اورژانسی

در صورتی که افزایش فشار خون بیمار تشخیص داده شود، ممکن است جهت کنترل و پایین آوردن آن، دارو تجویز شود که برخی از داروهای اورژانسی که ممکن است برای کاهش فشار خون توسط پزشک تجویز شود عبارتند از:

  • آدالات (نیفیدیپن)

این کپسول به فرم زیرزبانی جهت کاهش فشار خون بالا و کاهش درد ناشی از اسپاسم (گرفتگی) عروق و با توصیه پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین شکل که در فشار خون بالاتر از 120/200 م م ج، بیمار کاملاً دچار علائمی چون حملات سردرد شدید، تهوع، استفراغ شدید، تاری دید، وزوز گوش و برافروختگی صورت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین ترتیب که یک کپسول آن را سوراخ نموده و سه قطره از محتوای آن را زیر زبان بیمار ریخته و پس از ده دقیقه فشار خون را کنترل نمائید.

  • نیترو گلیسیرین

از گروه نیتراتها میباشد. بعنوان داروی گشادکننده عروق  کرونر قلب به کار میرود و باعث افزایش خونرسانی به قلب شده وآنژین صدری حاد را کنترل کرده و فشارخون را پایین میاورد.

این دارو برای درد شدید قفسه سینه، کنترل فشار خون بالا، سکته قلبی، ایسکمی عروق کرونر تجویز میشود.

  • کاپتوپریل

یکی از داروهای کاهنده فشار خون محسوب می شود.

  • لازیکس(فروزماید)

ازداروهای ادرارآور میباشدوبا گشاد کردن عروق کلیه باعث افزایش ادرار ودر نیجه  کاهش فشار خون رابه همراه دارد و در موارد ورم، کاهش ادرار، نارسایی کلیه و درمان سریع فشار خون بالا تجویز می شود.

طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی

فشارخون درطب سنتی ناشی از امتلا خون است که می تواند هم از بلغم باشد و هم از دم .وقتی صفرا در تن کاهش پیدا میکند خونرسانی در بدن دچار اشکال میشود پس جهت پیشگیری از بیماری فشار خون باید همواره صفرا در تن به اندازه باشد.

با مشورت پزشک می توان از روش‌های طبیعی برای کنترل و درمان فشار خون بالا استفاده کرد.

  • مصرف روزانه چند عدد آلو، تمشک که نقش معجزه آسایی در کاهش فشار خون دارد.
  • زغال اخته با دستور مصرف 50 گرم در 10 صبح و 5 عصر
  • دم کرده برگ زیتون که از فسفر، کلسیم، منیزیم و مواد قندی تشکیل شده و مصرف جوشانده آن برای بیماران مبتلا به فشارخون مناسب است.
  • مصرف روزی 3 عدد سیب، طالبی، نارنج، زالزالک
  • تخم گیاه کرفس نیز برای کاهش فشارخون توصیه می شود چون مقدار زیادی کلسیم دارد و می توان آن را به صورت جوشانده مصرف کرد.
  • سنبل الطیب نیز به کاهش فشارخون کمک می کند.
  • شربت سیر نیز برای کاهش فشار خون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰گرم شکر ریخته و بجوشانید تا به قوام بییاید هر روز ۲ قاشق سوپ خوری از آن مصرف شود.
  • دم‌کرده چای ترش عصرها و دم کرده گل گاوزبان و لیمو امانی و دم‌ کرده میوه آلبالو و دم‌کرده زرشک آبگیری، دم‌کرده میوه نسترن ، دم‌کره فلوس و خیار چنبر فشار خون را پایین می‌آورد.
  • دوسین (سه واحد عسل + یک واحد سیاه دانه نیم کوب +نیم واحد سرکه انگور طبیعی) از این ترکیب روزی دو قاشق مرباخوری صبح ناشتا و شب موقع خواب میل شود.
  • ترشیها هم مثل سرکه ـ آبلیمو ـ آبغوره ـ آب نارنج و ... در مواقع اوراژنسی کمک کننده هستند.
  • مصرف عناب و مصرف 1 قاشق چایخوری زرشک پس از هر وعده غذایی میتواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد.

خود مراقبتی و اصلاح شیوه زندگی

حفظ وزن سالم

چاقی یک عامل خطر برای بسیاری از عوارض خطرناک پزشکی از جمله فشار خون بالا است. بنابراین، توصیه می‌شود چند کیلو اضافه وزن خود را کاهش دهید. همچنین افزایش دور کمر، شما را در معرض خطر بیشتری در رابطه با ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌دهد. این خطر در مردان و زنانی که سایز کمرشان به ترتیب بیش از 40 و 35 اینچ (5ر101 و 89 سانتی‌متر) است بیشتر می‌باشد. از این رو وزن اضافی خود را از بین برده و از یک برنامه‌ی روزانه‌ی ورزشی منظم پیروی کرده تا وزن متناسب را حفظ نمایید. از مصرف آیتم‌های غذایی که به اضافه وزن کمک می‌کنند، خودداری کنید.

کاهش استرس

استرس باعث اضطراب می‌شود که می‌تواند شما را در معرض خطر بالا رفتن فشار خون قرار دهد. بنابراین، همیشه باید سعی کنید با پیروی از یک شیوه‌ی زندگی سالم، سطوح استرس را پایین بیاورید. روزانه اوقات فراغت خود را به مدیتیشن، یوگا، و یا موسیقی اختصاص دهید. سرگرمی را برای خود انتخاب کنید که موجب آرامش شما شود. مشکلات و نگرانی‌های خود را با دوستان و عزیزانتان در میان بگذارید.

اجتناب از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل

سیگار کشیدن و مصرف الکل هر دو عوامل خطر برای ابتلا به گروهی از بیماری‌ها می‌باشند. این مواد تأثیراتی همچون کافئین بر روی شما می‌گذارند. چنانچه به طور مرتب سیگار بکشید و الکل مصرف کنید، در خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌گیرید. بنابراین، سعی کنید در وهله‌ی نخست مصرف آنها را کم کنید. پس از آن، تلاش نمایید از مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید.

ورزش

هر روز برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با سرعت ملایم (۵ کیلومتر در ساعت) پیاده روی کنید. مطالعات متعدد نشان می دهند که پیاده روی به تنهایی بر روی فشار خون بالا تاثیر کاهنده دارد.

کنترل فشار خون

با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری فشار خون دیجیتال، فشار خون خود را به طور مرتب زیر نظر داشته باشید.

استفاده از رژیم غذایی مناسب

  • اجتناب از رژیم غذایی نامناسب و رعایت برنامه غذایی مناسب می تواند در کنترل فشار خون کمک شایانی کند.
  • اجتناب از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه‌ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می‌‌شوند، و عدم استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی.
  • پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم و همچنین پرهیز از سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور.
  • پرهیز از مصرف نمک. سدیم موجود در نمک باعث نگه داشت بیشتر مایعات در بدن و افزایش حجم مایع خون می شود. افزایش حجم خون باعث می شود قلب بیشتر پمپاژ کند تا بتواند حجم اضافی را در سطح بدن پخش کد و این عمل باعث افزایش فشار خون می شود.
  • متعادل غذا بخورید و از غذاهای پرچرب و حاوی مواد محرک دوری کنید
  • در خوردن مواد غذایی حاوی آرد سفید، شکر، برنج، تعادل را رعایت کنید و از خوردن غذاهای پر چرب و مواد غذایی حاوی مواد محرک مانند کافئین در قهوه و نوشیدنی های حاوی مواد شیرین کننده مانند نوشابه اجتناب کنید. حتی یک یا ۲ فنجان قهوه یا چای تیره می تواند باعث افزایش فشار خون شود.
  • استفاده از گوشت سفید به جای گوشت‌های قرمز.

اقدامات اورژانسی

  • بین انگشت شصت و سبابه را ۳ الی ۴ دقیقه فشار دهید.
  • نوک انگشتان را سوزن می زنید تا چند قطره خون بیاید.
  • ۱۲ الی ۲۰ عدد سیاه دانه را با دندان بجویید تا فشار سریع کاهش یابد.