درمان و داروهای گیاهی برای درمان فشار خون

istock000043226940large

فشارخون بالا (high pressure) زمانی ایجاد می‌شود که فشار خون در دیواره رگ‌ها بیش از حد معمول افزایش پیدا کرده باشد.
فشارخون بالا احتمال ابتلا به حملات قلبی، سکته، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، از دست دادن بینایی و سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری و درمان فشارخون بالا باید بطور منظم فشارخون‌تان را به کمک پزشک یا در منزل اندازه‌گیری کنید.
افرادی که دچار فشارخون هستند، توجه داشته باشند که حتما با مراجعه به پزشک آن را کنترل کنند.
در طب سنتی عامل اصلی فشار خون بالا حرارت و دمای زیاد کبد میباشد که این امر سبب ازدیاد غلظت خون و در نتیجه بالارفتن فشار خون میشود

گیاهان دارویی مؤثر بر کاهش فشار خون

راه‌های بسیاری برای درمان فشار خون وجود دارد که از جمله آنها تغییر شیوه‌ی زندگی یا استفاده از دارو است. اما در صورتی که به درمان‌های سنتی و گیاهی نیز علاقه‌مند باشید، روش‌های بسیاری برای درمان فشار خون بالا با گیاهان دارویی وجود دارد. البته در صورتی که می‌خواهید از روش‌های گیاهی استفاده کنید، پیش از شروع با پزشک‌تان مشورت کنید، زیرا اگر بعضی از گیاهان، به مقدار زیاد مصرف شوند ممکن است اثرات جانبی ناخواسته یا تداخل دارویی داشته باشند.
در واقع ويتامين‌هاي متعددي نيز وجود دارند كه وجود آنها، براي تنظيم فشار خون و پيشگيري از بيماري‌هاي قلب و عروق بسيار كارآمد است. علاوه بر ويتامين‌ها، مواد معدني و‌آنتي‌اكسيدان‌ها و همچنين بيوفلاونوئيدها نيز در اين زمينه نقش دارندكه عبارتنداز:
ويتامين ، كولين، منيزيم، سلنيم، بتاكاروتن، ويتامين C و... بعد از بحث ويتامين‌ها و مواد معدني، پرداخت جزيي‌تر به برخي مواد غذايي كه از اهميت ويژه‌‌اي تعديل چربي‌ها و فشار خون دارند، خالي از فايده نخواهد بود، زيرا اغلب داروهاي فشارخون از طريق غيرمستقيم اثر كرده و غالباً ممكن است عوارض جانبي ناراحت‌كننده‌اي نظير سرگيجه، ناتواني جنسي، ضعف و خستگي مفرط و بي‌نظمي ضربان قلب و... ايجاد كنند، در عوض برخي مواد غذايي وجود دارند كه مي‌‌توانند باعث كاهش فشار بدون عوارض جانبي شوند.

برگ زیتون

از برگ‌های زیتون از ماده‌ای تلخ به نام اولئوروپئین سرشار بوده و حاوی مقداری اسید چرب و عناصری مانند نیتروژن، فسفر، کلسیم، منیزیم و مواد قندی است و به عنوان درمان گیاهی فشار خون بالا میتوان استفاده کرد.
بهترین زمان جمع‌آوری برگ‌های زیتون، زمان گل‌دادن گیاه یعنی اردیبهشت ماه است.
دم‌کرده برگ زیتون، داروی خوبی برای پایین‌آوردن فشارخون است.
20 عدد برگ زیتون را داخل 300 گرم آب ریخته و آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید؛ سپس کمی قند به آن اضافه کنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید. از همان گیاهی تهیه می‌شود که شاخ و برگ آن را در طبخ غذا استفاده می‌کنیم.

اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس یک داروی گیاهی فشار خون بالا، همواره برای ایجاد آرامش استفاده شده است. اسطوخودوس همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می‌شود. گرچه عموماً از این گیاه در آشپزی استفاده نمی‌شود، اما از گل‌های آن به همراه رزماری می‌توان در نان و کیک استفاده کرد.

كرفس

در كرفس تركيب شيميايي با نام فتاليد وجود دارد كه روي عضلات نرم رگ‌هاي خوني اثر كرده و آن را گشاد مي‌كند و از اين طريق به شكل مستقيم و ساده در كاهش فشار خون، تأثير دارد.
تخم‌های کرفس – که خیلی ریز هستند - از گل‌های این گیاه تهیه شده و رنگ قهوه‌ای سیر و بوی قوی و خوشایندی دارند. تخم کرفس داروی گیاهی فشار خون محسوب میشود و در طول قرن‌های متمادی، در سراسر جهان کاربردهای متنوعی داشته است. برخی عناصر شیمیایی موجود در تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد. این گیاه حاوی مقدار زیادی کلسیم است که این عنصر نیز فشار خون را پایین می‌آورد. برای تهیه چای از تخم کرفس، مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و قبل از خوردن، بگذارید به مدت 10 تا 20 دقیقه خوب دم بکشد و روزی 2 فنجان میل کنید.

گیاه پنجه گربه‌ای (اونکاریا)

از داروهای گیاهی برای درمان فشار خون بالا است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشارخون و بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود. این گیاه با تأثیر بر ورودی‌های کلسیم در سلول‌ها به پایین آمدن فشارخون کمک می‌کند. این گیاه به صورت مکمل وجود دارد.

خرما

جداول علمي تعيين كرده است كه نياز روزانه بدن انسان به ماده معدني منيزيم در حدود 250 ميلي‌گرم است در حالي‌كه هر صد گرم خرما 63 ميلي‌گرم از اين ماده ‌معدني مفيد را داراست و یک داروی گیاهی برای فشار خون است. بنابراين اين ميوه با دارا بودن طيف وسيعي از مواد‌معدني كه خاصيت كاهش فشار خون را دارند به راحتي و شايستگي مي‌تواند به عنوان جايگزين شيرين كننده‌هاي تصفيه شده مثل قند و شكر قرار گيرد.

بادام زمینی

رژیم غذایی دارای بادام زمینی احتمالا می تواند تاثیرات زیر را بر چربی خون شما داشته باشد:

  1. کاهش کل کلسترول وLDL کلسترول ( کلسترول بد)
  2. حفظ و نگهداریHDL کلسترول ( کلسترول خوب)
  3. کاهش تری گلیسیرید
    همچنین دارای مقدار زیادی چربی غیر اشباع است.

بادام زمینی و کره آن، منبع خوب و با صرفه ای از پروتئین هستند و بیشتر ویتامین ها و املاحی را که به سختی بدست می آیند، تامین می کنند که این ویتامین ها و املاح شامل اسید فولیک، ویتامینE ، مس، سلنیوم، منیزیم، روی و همچنین رنگدانه های گیاهی و فیبر خوراکی می باشند.

سیب زمینی

از سیب زمینی غافل نشوید این سبزی نشاسته ای علاوه بر پتاسیم دارای یک ترکیب کاهنده ی فشار خون به نام کوکوآمین است(ترکیبی که در گذشته تصور می شد فقط در داروهای سنتی طب چینی وجود دارد)

دارچین

ادویه خوش طعم دیگری است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند. دارچینمی تواند به عنوان داروی گیاهی برای فشار خون بالا مؤثر باشدو آن را به صورت روزانه باید مصرف کنید تا اثرات آن را در کاهش فشارخون مشاهده کنید. می‌توانید از پودر آن در انواع غذاها یا نان استفاده کنید و یا بصورت چای بنوشید.

آب چغندر

همچنین نوشیدن میزان کمی آب چغندر قرمز در روز به کاهش فشار خون در مبتلایان به پرفشاری خون کمک می‌کند. نوشیدن دو لیوان آب پرتقال در روز می‌تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد و متعاقب آن، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

هندوانه

هندوانه حاوی یک نوع اسید آمینه است که عملکرد شریان ها را تقویت می کند و می تواند به کاهش فشار خون آئورت کمک کند.

آلبالو

برای کاهش فشار خون می توانید از آلبالو استفاده کنید و همچنین برای تنظیم کردن فشار خون روزانه چند عدد آلو بخورید. تمشک در کاهش فشار خون نقش معجزه آسایی دارد. کسانی که فشار خون دارند هیچکاه تمشک را فراموش نکنند.

زغال اخته

زغال اخته 10 صبح و 5 عصر هر دفعه 50 گرم ميل شود.
خوردن مقادیر زیادی سبزیجات و میوه های سرشار از پتاسیم مانند موز و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.
جوانه گندم به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم زیاد باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود. پتاسیم و منیزیم بر خلاف سدیم در کاهش فشار خون موثرند.

سیب

روزي 3 عدد سيب با فاصله ميل شود بعد از هر غذا يك عدد بهتر است.

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خود آگاه نیستند، توصیه بر کنترل منظم آن وجود دارد، زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربی‌های خون، می ‌تواند برای سال ها بی‌ سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد. از این رو مواردی به شکل توصیه ‌وار در زیر مطرح می ‌گردد و امید است با به کاربندی این موارد، به حل مشکل بالا بودن فشارخون بپردازید.:

  • سیگار را به طور کامل از برنامه ی‌ زندگی خود حذف کنید.
  • از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.
  • از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه‌‌جات مفید (زردچوبه- دارچین و...)، پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.
  • چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنید و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چای ننوشید و به جای آنها از چای‌ها و دم‌کردنی‌های گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید.
  • حداقل 3 بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.
    • ساعات کاری تان را کم کرده و استراحت نمایید. کاهش ساعاتی که در اداره می‌گذرانید، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. کار بیش از حد و طولانی‌مدت، زمان ورزش و تغذیه سالم را از شما می‌گیرد.
  • از مزایای کاکائوی تلخ غافل نشوید. انواع تلخ شکلات ها، حاوی فلاونوئیدهایی هستند که خاصیت انعطاف‌پذیری عروق را بهبود می‌بخشند. لذا شکلات حداقل حاوی 70 درصد کاکائو را مصرف کنید.

با تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت ورزشی منظم در کنترل و پیشگیری فشار خون بالا بسیار مؤثر است.